Közünk van a játékokhoz

Miért nem tudok League of Legendset játszani

2015/07/10. - írta: bagszi

prs.jpg

platebagszi2l.png

Jelenleg éppen nyaralok a barátaimnál és hát mi mással is tudnánk kellemesebben eltölteni egy nyaraláson az esti órákat, mint videójátékokkal? Öten ülünk a szobában, de én vagyok a kakukktojás, hisz mindenki League of Legends-et játszik, rajtam kívül. 

Most kérdően nézhet rám bárki, hogy dehát a LoL egy 5 játékosból álló ingyen játszható csapatjáték és még laptop is van az ölembe, akkor meg mi tart vissza? Gondoltam hát megosztom veletek mi a problémám a játékkal. Az itt leírt dolgok személyes véleményem, sőt simán lehet, hogy pár dolgot rosszul tudok, ezekért előre is elnézést kérek és nyugodtan kommentáljátok nekem meg majd.

Szóval, mivel a baráti köröm jelentős része játszik LoLt egy napon úgy döntöttem én is kipróbálom. A gépem éppenséggel bírja és ingyen is van, sőt mi több a Riot cég League of Legendse az egyik kedvenc példám arra, hogy milyen egy jó Free 2 Play modell. Szóval uccu neki, feltelepítettem és végigtoltam a tutorialokat.

Aki még esetleg nem játszott volna vele röviden leírom milyen: A LoL-ban Bajnokok/hősök vannak, akik közül a játékos(Idéző/Summoner) választhat egyet, hogy az adott játékban irányítsa. Minden karakternek megvan a maga apró kis háttérsztorija, kinézete, támadásai, hangjai, viccei, animációi és ehhez még megannyi egyéb kinézetet/skint lehet vásárolni. A fő játékmódban 5vs5 játékos küzd és a cél, hogy a 3 útvonalon levő ellenséges tornyokat, illetve az ellenség bázisán levő építményeket elpusztítsák, miközben a saját tornyaikat/épületeiket védik a másik csapattól. Természetesen ha szembe találkozunk egy ellenséges játékossal, akkor őt is legyőzhetjük és míg újraéled időt nyerünk tovább haladni. De ne higgyük, hogy csak ennyiből áll az egész, hisz a játékosokon kívül a folyamatosan termelődnek a minionok is, amik mindhárom útvonalon szépen szabályosan menetelnek és támadják a tornyokat/ellenséges minionokat/játékosokat vagy épp magukra vonják a tornyok figyelmét míg a hősök támadnak. Plusz a hősünk a minionok/játékosok/élőlények legyőzéséért pénzt kap, amiből további tárgyakat vásárolhat, hogy a játék folyamán erősítse önmagát.

Alapjáraton az ilyen Moba játéktípus (Multiplayer Online Battle Arena) elég szórakoztató csapatjáték és alaposan ki van gondolva. A League of Legends pedig profi szintre fejlesztette ezt. Ez az egyik nagy bajom. Túl bonyolult/összetett. Ha valaki már jó ideje játszik, akkor bele lehet tanulni, de ha szeretnél becsatlakozni egy olyan közösségbe, akik már értik a dolgukat, míg mi még semmit se tudunk, akkor viszont keményen kell tanulnod és rengeteget, mire végre baszogatás helyett sikerélményeid lesznek.

Én megragadtam az egyik legalapabb karaktert, Garent. Páncélos/kardos harcos, nagy támadással és kapanyél egyszerű, hogy melyik gomb mit csinál nála. Szépen kényelmesen gyakoroltam a gép által irányított ellenfelek ellen, mikor hirtelen megjelent két barátom és mondták, hogy játszanak velem. Nos, ők már jóval profibbak, mint én és elég erősen kiérződött, hogy szerintük mennyire noob vagyok még akkor is, ha az idegen játékosokkal ellentétben ők nem tették szóvá a chaten mindenféle szidalmazás közepette.

11222885_845268385568297_3272524980420531018_n.jpg

Csak hogy értsétek mi mindent kéne tudni/megtanulni egy LoL közösségbe való beilleszkedéshez:

  • Ismerd mind a 125 bajnokot
  • Ismerd ezeknek melyik gomb milyen támadást csinál és mikor/hogyan érdemes használni
  • Ismerd az ultimate támadását a bajnokoknak
  • Melyik karakter melyik ellen hatékony
  • Tudd, hogy az adott karakternek milyen tárgyakat érdemes vásárolni játék közben
  • És hogy ezeket a tárgyakat milyen sorrendben kell megvenned
  • Milyen extra spelleket érdemes az adott karakterhez a játék kezdetén kiválasztani
  • Milyen rúnákat/talentot/masteryt kell hozzá vinni

Ha ezek közül bármivel nem vagy tisztában, akkor bizony mindig lesz, aki emiatt beszól majd neked, hogy mennyire noob vagy.

Persze, most mondhatnátok, hogy úgyse játszik mindenki minden karakterrel és elég csak 1-1 karaktert ismerni és megtanulni, de ha így teszünk nem tudjuk mire képes az ellenfél, mire a csapattársak, sőt még a Lolos közösség poénjait és utalgatásait se fogjuk érteni. 

És ez nem minden! Mert még ha sokmindent el is magyaráz a játék, vagy éppenséggel megmutat, sok dolgot a közösség maga alkotott meg/jött rá és ezeket mind közismertként kezelik, és hülye aki, nem tudja őket.

Ilyenek például, hogy melyik bajnokot melyik útvonalon kell vinni. Mikor először játszottam sokszor volt belőle vita már rögtön az elején, hogy ki melyik útra fog menni és már akkor se értettem miért fontos ez. Úgy néz ki, hogy bizonyos karakterek adott utakra tartoznak attól függően, hogy milyen fajta (nagy támadó karakter, support/támogató, távolra sebző, tankosabb stb.). Sőt egyes játékosok képesek inkább ragelni vagy ellehetetleníteni a játékot, ha nem ott mehet, ahol akar. Innen származik pl a Mid or Feed kifejezés is, azaz vagy mehetek középső útra vagy hagyom, hogy az ellenséges csapat folyton megöljön engem és emiatt erősödjön.

No igen. A másik dolog, amit meg kell tanulnod, ha Lolozni akarsz: A kifejezések. A Lolhoz ugyanis egy külön szótár kell. Minden játéknak megvannak a maga kifejezései, de a League of Legends különösen sok egyedi szóval rendelkezik, amiket a játék nem említ, de a Lol közösségben mindenkinek kötelező érteni. Íme pár példa:

SS top/bot/mid: Az SS azt jelenti, hogy hiányzik az ellenfél játékosa arról az adott útról (Top - felső útvonal, bot - bottom/alsó útvonal/mid - middle/középső útvonal)

AP / AD kari - Ability Power és Attack Damage, azaz kb varázslatokat/képességeket használ vagy fizikai támadóerőt.

Feed - Etetni az ellenfelet, azaz hagyni, hogy legyőzzék a játékosunkat és rajtunk erősödjön.

QQ - sírás. Ne kérdezzétek hogy miért.

OOM - Out of Mana, kifogyott a varázserő.

Smurf - Tapasztalt játékos másodlagos, kis szintű felhasználója/accountja. 

És még többszáz hasonló. Néha hallgatom mikor az ismerőseim 1-1 meccset vagy videót felemlegetnek és csak minden 3. kifejezés illetve a kötőszavak értelmezhetőek egy laikus számára. 

Szóval igen, az egyik nagy probléma, hogy sokat kell tanulni hozzá. De ha ez nem lenne elég, mivel online játékról van szó, ahol szinte minden esetben valós emberekkel vagy ellen játszol bizony elkerülhetetlen, hogy sértődés legyen a vége valaki részéről. Ha jó vagy, akkor az ellenfél szid, ha rossz vagy, akkor meg a csapattársak. Ha megölsz egy ellenfelet a másik elől, akkor elloptad előle, ha nem ölöd meg, akkor meg miért nem segítettél neki? A Lolnak bizony legendásan toxikus a közössége, akárkivel játszol, mindig valakinek valami rosszul fog esni, lehet éppen pont neked.

Bár a Riot szorgosan munkálkodik, hogy javítsa a játékosok morálját, és jelenthetünk vagy akár jutalmazhatunk játékosokat viselkedésükért, még mindig lehet sajnos belefutni olyanokba, akik elrontják a hangulatod, vagy épp leszidnak azért, mert nem tudsz valamit. (NOOB VAGY!)

 7afd6d0750e9d3bf6d462484c842b20f40960c5cba86c36b26d41710f2999d85.jpg

Alapvetően hadilábon állok a játékos a játékos elleni játékokkal, hisz a legtöbbször a vereség kellemetlen érzést hagy bennem, a Lolra pedig méginkább igaz ez. Gépi karakterek ellen sokkal szívesebben játszottam, de a közeli barátaim elhívtak egy ARAM-ra. (All Random, All mid - mindenki véletlenszerűen kap karaktert és csak egy ösvény van, amin mindenki küzd) Mondanom se kell egy valós játékosok ellen kellett egy számomra ismeretlen hőssel játszanom kezdőként... nem sült el jól és nem is maradt sok kedvem játszani tőle.

Szóval végül sajnos el se jutottam a maximális szintre, mert sokkal hamarabb elvették a negatív dolgok és az elegendő tudás hiánya a kedvemet. Így részemről maradnak a nem PVP játékok, vagy a Heartstone és a Splatoon, ahol limitálva van a kommunikáció és nem hagy a játék időt rá, hogy megutálják egymást az ellenfelek. 

Kipróbáltam a Blizzard Heroes of Storm játékát is, ami rendkívül hasonló a Lolhoz, de sokmindent túlbonyolítás ki van belőle véve és sokkal inkább csapatjátékra épít, mint az egyéni eredményekre. Plusz szép bónusz az is, hogy a karakterek többségét már más Blizzardos játékokból és történetekből ismerhetem valamennyire. Ennek ellenére sajnos a MOBA továbbra se az én műfajom és megmaradok a LOLos barátaim meccseinek csendes (vagy épp nem csendes) szemlélőjeként.

Szóval jó tanács, ha szeretnél elkezdeni Lolozni, akkor valakivel együtt kezdd el, ne pedig évekkel lemaradva a többiekhez, mert amíg a Lolhoz noob valaki, addig csak hátráltatja a csapatot.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pixelkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr377613968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drraco 2015.07.10. 14:14:45

Szépen leírtad, pár éve (baráti unszolásra) én is elkezdtem LoL-ozni, és minden mondatodat átéltem én is, elegem is lett belőle. Minden játék végére elment az élettől is a kedvem, a LoL-társadalomban szikrája sincs a segítőkészségnek, csak alázás és nagyképűség... legalábbis én ezzel találkoztam, és a blogod alapján nem csak én.

ldave 2015.07.10. 20:11:25

@Drraco: kezdőként nekem sincs sajna sok jó tapasztalatom, se a LoL-lal kapcsolatban, se a Dota 2-vel. Gép ellen még okés, mert ott leginkább kezdők játszanak, de 5v5 játékban nem sok élvezet van az elején.
süti beállítások módosítása