Közünk van a játékokhoz

Ne rendeljetek elő játékot!

2015/09/01. - írta: Fenrir XVII

avagy, ne rendeljetek elő játékot!

b7ue8wdcyaahuen_png_large.png

platefenrirxvii2l.png

Sziasztok, hadd kezdjem a szeptembert egy cseppet kritikusan, ha megengeditek.
Az előrendelésekről szeretnék papolni egy kicsit, a mai generációt (és az előzőt is persze, de most még inkább), nem csak a DLC-k áradata és a félkész játékok tették/teszik tönkre, hanem az előrendelések egyre vadabb formája.

NE RENDELJETEK ELŐ JÁTÉKOT!

Bevallom őszintén, nincsenek arról emlékeim hogy a PS2-es korszakban lett volna bármiféle előrendelés, de ez lehet az én hibám is, hisz mindig elég későn érkeztem az akkori konzol generációba, és inkább pótlással foglalkoztam. De kezdek eltérni a tárgytól szóval, nem értem mi értelme előre kifizetni egy olyan dolgot, amivel aztán úgyis a megjelenés napján tudsz csak játszani (vagy ritka esetben, 1-2 nappal korábban), pláne mikor már ilyen megbízhatatlan megjelenések vannak mint mostanság, nem lehet tudni, hogy egy játék mennyire jó, akkor sem ha ugyan az a csapat készíti, és még ha jó is, hogy egyáltalán játszható (khm... Arkham Knight valaki?) és ezt borzasztóan szomorú leírni.
De ami most nálam kiverte a biztosítékot, az a Deus Ex Mankind Divided előrendelői "programja", aminek tartalma attól függ hogy hányan rendelnek elő rá.... de most komolyan?!
Ha elegen rendelnek elő (adatok nincsenek arról hogy hány ember is kell az egyes mérföldkövek eléréséhez), akkor ráadásul 4 nappal hamarabb jelenik meg a játék... csak szerintem felháborító és röhejes?

1410385999043246989.jpg

NE RENDELJETEK ELŐ JÁTÉKOT!

Igaz, ha kicsit elgondolkodom rajta, az az egy előnye lehet egy előrendelésnek, hogy biztosan kapsz egy példányt a játékból, 10 évvel ezelőtt még el is fogadtam volna érvként, de egy olyan világban ahol a Metal Gear Solid V PC-s dobozos kiadásában kizárólag a Steam telepítő(!) található a DVD-n, ahol az F1 2015 úgy érkezik meg a boltokban hogy Day-One patch nélkül a tavaly játékot kapod meg újra (aki lemaradt volna róla, a patch nélkül a tavaly autók, festések és fizika volt a lemezen), nem kicsit értelmetlen attól tartani, hogy ne lenne a kedvenc boltunkban egy példány. Ugyanakkor a fejlesztőket már nem az érdekli, hogy megtudják hány darab játékot is gyártsanak le, hanem az, hogy tudják pontosan hány ember fogja megvenni az ő játékukat, attól függetlenül hogy az mennyire ótvar és félkész.
Mindenki ismeri a tavaly megjelent AC:Unity sorsát, mi fogja késztetni az Ubisoft-ot arra, hogy ezúttal ne forduljon elő hasonló, ha már most tudják hogy az AC:Syndicate elad pár milliót csak az előrendelésekből? Vagy a Microsoft-ot, hogy ne játssza el a Halo:The Master Chief Collection hibáit a Halo 5-ben is?

unitymeme-750x422.jpg
Annyira nehéz várni 1-2 nappal többet a szeretett játékunkra, és előtte esetleg megnézni róla pár videót YouTube-on vagy megkérdezni egy barátot aki már megvette? Ha jó, buktunk 2 napot, kétlem hogy bárki is belehalna, ha meg kiderül hogy férc munka, megspóroltunk nem kevés pénzt, amit talán egy másik, kevésbe ismert de annál szórakoztatóbb játékra tudunk költeni.
Másfél hónapja készítettem egy összeállítást a gyűjtői kiadásokról, és ha megnézitek, egy mai játék se szerepel a listában, az amit a kiadók manapság "Gyűjtői Kiadásnak" mernek nevezni, az finoman szólva is szemét, ócska műanyag/plüss babák, kulcstartó, félkész művészeti album. Ha valami igazán komoly tárgyat keresünk, spóroljuk meg a 30-40 ezres árat, és vegyük meg az eredeti művészeti albumot, vagy egy hivatalos szobrot/játékfigurát, lehet drágább, de sokkal büszkébben fogunk rá tekinteni, nem jobban megéri?
Maradjatok játékosok, és ne csak számok a kiadók előrejelzéseiben!

NE RENDELJETEK ELŐ JÁTÉKOT!

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pixelkoz.blog.hu/api/trackback/id/tr857750868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.09.02. 09:17:27

Én már jópár éve vagy egy éves késéssel játszom játékokat. Régebben rendeltem elő, na akkor se sok mindent, de a GTAV konzolos megjelenése tette be nálam végleg a kaput. Ha valaki nem tudná, mikor megjelent a játék két hétig csak singlézni lehetett (mondjuk ez rajta is volt a dobozon) és utána lőtték fel a multi szervereket. Én megvettem teljes áron a multi belövése előtt pár nappal, hogy a barátaimmal játszhassam és mint ismeretes egyszerűen játszhatatlan volt az egész. A szerverek rogyásig voltak terhelve (kté hét alatt biztos nem volt idejük átszámolni a pénzt az eladott példányokból) és egyébként is egy összecsapott, vacak, mikrotranzakciókra kihegyezett vackot toltak a képünkbe. Na itt köszöntem meg azt hogy én teljes árat fizessek ezekért a vackokért. Majd egy év múlva, az összes dlcvel akcióban, a fejlesztők meg dögöljenek éhen (nem fognak különben nem csinálnák).

Lurian 2015.09.02. 11:04:36

Mondjuk az is elég gáz, amikor egy játék digitális verziója ugyanannyiba (vagy többe) kerül, mint a dobozos. Értem én, hogy a szervereket fenn kell tartani, de szerintem azért nem kis extra profitot akasztanak le egy-egy játékon már azzal is, hogy megspórolják a dobozolás, nyomtatás, dvd-írás, kiszállítás, raktározás költségeit. Szóval no comment.

Komojtalan 2015.09.02. 12:44:27

@Lurian: Sokkal többet buknak a Steam jutalékán, mint ha mindent legyártanának fillérekért. Amúgy Exidenek van igaza, majd ha kiderül hogy egy játék megéri akkor megveszem. Viszont itt jön a csapda. Hogy derül ki? Letorrentezem, utána meg már nem fogom megvenni, kivéve ha multis.

Lurian 2015.09.02. 12:59:57

@Komojtalan: Nem tudom mennyi a Steam jutaléka, mint harmadik fél, dehát ugye akkor még ott az Origin, a Uplay, meg a többi saját kreálmány. Azokon sem olcsóbbak a játékok, viszont gondolom a Ubi csak nem fizet saját magának jutalékot a digitális szórásért, nem?
A mennyire jó egy game, általában nekem is kérdés, úgyhogy én is mindig kivárásra játszom. :-) Viszont inkább keresek valami alternatív megoldást a torrent helyett. G2A eselleg? ;-)

Fenrir XVII 2015.09.02. 14:24:06

@Lurian: G2A-nak jó árai vannak, de még sose próbáltam, inkább Humble Bundle párti vagyok, sok játékot sikerült beszereznem minimális áron:)
@Komojtalan:A torrent gyors, egyszerű, és nyilvánvalóan a legtöbbet meglehet tudni így egy játékról, de ott van a YouTube, a videojáték tesztek stb. csak az a fontos ilyenkor, hogy ne egy embernél/újságnál ragadjunk le, hanem 4-5 oldalt/videó-t fussunk át, és abból már össze lehet hozni egy elképzelést, hogy most megéri e pénzed az a játék vagy sem.
Én jobban szeretem ha megvan Steam-en, már csak az Achievement-ek miatt is, de ez persze csak az én személyes hülyeségem :D

Lurian 2015.09.02. 14:35:50

@Fenrir XVII: Én azóta vagyok óvatos, mióta a G2A-n megvásárolt Shadow of Mordor-t a Steam kilőtte a listámról, mondván, hogy az eladó nem fizette ki (mindezt a vásárlásom után úgy 2 hónappal, amikor már rég végigtoltam a játékot). Ezek után mind a Steam, mind pedig a G2A bebizonyította, hogy a CS-ük egy kalap sz.r, és csak addig vagy számukra fontos, amíg nem problémázol. Annyi kusztomer szervizes bullshitet, mint ettől a kettőtől még életemben nem hallottam. Mindemellett viszont a G2A-val sohasem volt semmi gondom - ezt az egy ügyet leszámítva. Szóval végülis buktam is 11 júrót, meg nem is. Majd megveszem megint, ha már csak 500 Ft lesz. :-)

drx8 2015.09.03. 00:10:38

Az előrendelésnek pont ez a lényege, hogy bízunk annyira a játékban és a fejlesztői gárdában, hogy látatlanban kifizetjük nekik bármi is legyen. Cserébe ők kisebb-nagyobb extra kontenttel hálálják meg a befektetett bizalmunkat... Nyilván ezt olyan emberekre szabták akik nem pakolásszák azt a csökött 12-20k forintjukat hó végén, hogy bele fér e a keretbe vagy sem. Hozzá tartozik persze, hogy kezdenek elszállni az árak a DLC-k és season pass-ek mellett, viszont nem kellene azon sírni hogy több a lehetőség de mi nem szeretnénk élni vele. Mellesleg Bármilyen jegyet veszel is ugyanez történik (mozi,foci,szinhaz,F1,traktor kötélúzó verseny) de ha szar futam volt akkor szar futam volt. Ja es aki szar munkát ad ki a keze közül, legyen az kőműves vagy játék fejlesztő az saját magát minősíti es nem az egész ipart. Ha pedig mindenki valami félkész szart próbál letuszkolni a torkunkon folyamatosan es mi erről tudunk es a játék vilag folyamatosan panaszkodik is róla de megis mindenki meglepődik, hogy jé megint szar? Akkor miért csodálkozunk és ki is a hülye?

Fenrir XVII 2015.09.03. 17:13:00

@drx8: Ha egy fejlesztőcég látja hogy 3milló ember előrendelt a játékára, nemigen fogja érdekelni, hogy pénzt és energiát áldozzon a játékába, mikor tudja, hogy már így is nyereséges lesz, persze, utána lesz aki már nem fog bízni abban a cégben, de sajnos a legtöbben hajlamosak hamar elfelejteni az efféle botrányokat, és újra meg újra bedőlnek, ebben igazad van, ezért lenne jó minnél több embernek felhívni rá a figyelmét.
De nem értem a példadat, a filmnél is utána tudsz nézni, hogy szereted e a színészeket vagy a stílust, esetleg kritikát olvasol róla, ha mégse tetszik, izlések és pofonok, de nem dobnak ki a teremből erővel, vagy adják el az utolsó 20 percet plusz pénzért, ott van minden, szeresd vagy ne. De ha elmegyek egy foci meccsre vagy F1-re, és aztán a meccsen 11-ből 9 játékos alszik a pályán, vagy a futamon 20-bol 19 kocsinak elfüstöl a motorja, nem kicsit lennék felháborodva, itt nem arról van szó hogy valami rossz lett, hanem arról hogy egyenesen játszhatatlan vagy nyilvánvalóan félkész.
És amit te kisebb-nagyobb extrának nevezel, az régen benne volt a játékban, megszerezhető jutalomként, mivel a megjelenés napján kapod meg, egyszerűen csak ki lett vágva a végleges játékból, és nem utána lett fejlesztve, plusz pénzből.

Komojtalan 2015.09.04. 09:44:20

@Lurian: Steam jutaléka valahol 50% körül van, ezt kéretik figyelembe venni a játékoknál. Az egyik blogon olvastam hogy ha csinálsz egy addont akkor azért 10-20% -t fizettek volna ... Ezt a projectet le is lőtték az óriási felháborodás miatt. Nyilván egy több millió példányos játéknál nem kérnek ennyit, de azért elgondolkoztató.

@drx8: Rossz a példa. Lehet kimész valahova és az pont nem lesz jó, de azért látható a trend mit várhatsz. Játékoknál meg nem.

@Fenrir XVII: A baj, hogy erre nincs idő. Esetleg A kategóriás játékoknál még igen, de tucat játékoknál nem éri meg az idő ráfordítást. Én már lapozom is tovább nCore -n ha nincs kép a játékhoz, ha megfog akkor megyek csak fel a Youtubera, ami szerintem a legjobb információ forrás, egy gameplayben nem lehet hazudni, csalni.

Lurian 2015.09.04. 10:14:37

@Komojtalan: Na, ezért írtam a saját online terjesztési csatornákat, mint az Origin, vagy a Uplay. Azok semmivel sem olcsóbbak, mint a Steam, saját termékeket árulnak, mégis rohadtul drágák a nyilvánvaló megtakarítások ellenére is. A Steam csak egy. Ráadásul egyre több rajta az ismeretlen Indie, meg a nyilvánvalóan "zs" kategóriás szutyok.
Csak egy példa: AC Syndicate a Uplay-en 59.99 Euró, Steamen szintén. Namost ha a Steam (nyilvánvalóan) rárakja a saját hasznát az árra (haszon, kezelési költség, stb.) akkor ebből a logikából kiindulva a Uplay extra profitot csinál, mégpedig annyival többet játékonként, amit egyébként a Steamnek fizetett volna. Elég gáz.

Fenrir XVII 2015.09.04. 19:54:18

Igazából, aki komoly pénzeket akar megspórolni az már nem fordul az Origin/Uplay/Steam trióhoz (nyári/téli leárazásokat kivéve utóbbinál) fordul, hanem a különböző -hivatalos- oldalakat keresi fel, mint GMG, GOG, Humble Bundle (favorit, egész komoly akciók vannak, és nem csak névtelen játékokra) stb. épp ma jött egy email hogy a most megjelent MAD MAX 14.99€ vásárolható meg, Steam-es meg minden.
De ezzel végképp eltértem a cikk tárgyától, szóval az ár témát részemről lezártam :)

Fenrir XVII 2015.09.04. 19:55:35

P.S. Nem, sajna egyik fent említett oldal se fizetett nekem vagy a többi cikkírónak azért, hogy megnevezzem őket, ronda egy világ, tudom....;)
süti beállítások módosítása